Veelgestelde vragen

Voor zorgverleners

U kunt zich aanmelden door een gesprek aan te gaan met onze virtuele contactpersoon Vive op deze website.

Gezien de continu veranderende vraag naar zorgverleners, is alle hulp welkom.

In beginsel vrijwillig. Wij zorgen er nu eerst voor dat vraag en aanbod snel en efficiënt met elkaar gekoppeld worden. Hoe dit verder loopt, wordt op landelijk niveau besproken. Zorgorganisaties maken hierover nadere afspraken maken met u. U zult waarschijnlijk wel een vrijwilligerscontract tekenen om risico’s en veiligheid goed af te dekken.

Bent (of was) u geen hulpverlener, maar wilt u wel helpen? Dan kunt u zich beter aanmelden bij andere initiatieven, zoals Ready2Help van het Rode Kruis.

Heel graag zelfs, alle hulp is welkom. Dat u al deels medisch bent opgeleid, helpt bij de snelheid van uw inzetbaarheid.

De ZorgCompetentieBank richt zich primair op (oud-)zorgverleners van alle niveaus, dus medici, paramedici, verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, assistenten en laboranten.

Zowel zorgverleners met als zonder BIG-registratie nodigen we van harte uit om zich aan te melden. BIG-geregistreerden kunnen waarschijnlijk sneller aan de slag, maar ook wanneer uw BIG-registratie is verlopen, kunt u zeker nog een bijdrage leveren. Meld u dan aan via onze virtuele contactpersoon Vive.

In verband met de crisis rond COVID-19 heeft de minister een aantal maatregelen genomen. Zo mogen voormalig verpleegkundigen en artsen van wie de registratie in het BIG-register is verlopen ná 1 januari 2018 weer aan de slag in de zorg zonder zich opnieuw te registreren. Ook is de verplichte herregistratie tot nader order uitgesteld. Meer informatie over wat dit voor u als zorgverlener of als werkgever betekent vindt u hier.

Jazeker, u bent hierin namelijk niet alleen. Er zijn speciale bootcamps ontwikkeld om snel de benodigde kennis en vaardigheden bij te spijkeren, zodat u zo snel mogelijk inzetbaar bent. Instellingen kijken per kandidaat welke aanvullende scholing noodzakelijk is.

Alle hulp is welkom. De werkdruk zal komende weken drastisch oplopen, dus we zullen steeds meer mensen in moeten zetten om ons zorgsysteem operationeel te houden. Kortom, blijf alstublieft paraat. Ook als u minder beschikbaar bent.

Ja zeker, u kunt bij Vive (onze virtuele contactpersoon) aangeven op welke locatie u ingezet wil worden. De verwachting is dat in alle regio’s behoeftes zullen ontstaan. In de chat kunt u aangeven in welke regio u beschikbaar bent.

Ons doel is om zo snel mogelijk samen te werken met alle initiatieven. Wij hebben iets langer de tijd genomen om naar buiten te treden, zodat we meer tijd hadden om een stabiel en efficiënt systeem te bouwen dat overeind blijft bij de toenemende behoeftes in het land. Wij staan klaar om te koppelen met de andere initiatieven.

Nee, het is vanzelfsprekend dat u vrij bent in uw keuzes. Maar de nood zal steeds hoger worden, dus uw inzet wordt zeer gewaardeerd.

U kunt op elk moment wijzigingen in uw situatie doorgeven (bijv. uw beschikbaarheid). Wij hechten veel waarde aan een relevante en up-to-date database en vragen u dan ook om eventuele wijzigingen zo snel mogelijk door te geven. Zo kunnen wij zo snel en efficiënt mogelijk blijven werken. Wij werken op korte termijn aan een oplossing om uw wijzigingen via onze virtuele contactpersoon te laten lopen. U kunt voorlopig uw wijzigingen mailen naar info@zorgcompetentiebank.nl.

Uw gegevens worden zorgvuldig conform AVG behandeld en uw privacy wordt gewaarborgd.

Voor zorgorganisaties

Heel graag maken we van deze extra capaciteit gebruik om deze in te zetten bij andere zorgorganisaties. U kunt uw beschikbare medewerkers doorverwijzen naar onze website www.zorgcompetentiebank.nl en hen daar met onze virtuele contactpersoon Vive laten praten om zich aan te melden.

Als u als zorg- of welzijnsorganisatie deze mensen zelf kunt gebruiken, zeker doen. Mocht u deze vrijwilligers zelf niet kunnen gebruiken, dan kunnen zij wellicht elders worden ingezet. Wij verzoeken u dan vriendelijk deze vrijwilligers naar onze website door te sturen.

Alle aanmeldingen van hulpaanbieders komen terecht in onze database. Op basis van verschillende kenmerken - zoals woonplaats, beroep, bekwaamheden, competenties, behoefte en locatie van de organisatie - wordt vraag en aanbod samengebracht met het zelflerende systeem van het platform ZorgCompetentieBank.

Vanaf het moment dat u uw organisatie hebt ingeschreven als hulpzoekende, gaat onze kunstmatige intelligentie automatisch voor u werken. Wij sturen u dan het aanbod per mail zodat u kunt beoordelen en beslissen of de kandidaat geschikt is. Vervolgens kunt u direct contact opnemen met deze mensen.

De ZorgCompetentieBank gaat direct op zoek naar personen die het dichtst bij uw opdracht/behoefte passen en geeft deze meteen aan u door met bijhorende gegevens. Uw zoekopdracht blijft actief en u ontvangt frequent nieuwe geschikte kandidaten totdat u voldoende ondersteuning hebt en de opdracht stopzet.

U kunt uw behoefte aan extra tijdelijke capaciteit aangeven via onze virtuele contactpersoon Vive. Op basis van uw gegevens wordt er dan zo snel mogelijk met hulp van ons zelflerende systeem een match gemaakt met beschikbare hulpaanbieders in uw regio. Zodra er matches beschikbaar zijn, krijgt u bericht van ons en kunt u contact opnemen met de beschikbare kandidaten.

Mensen die zich nu via ZorgCompetentieBank aanbieden, doen dit vooralsnog op vrijwillige basis. U bent als organisatie vrij om zelf te bepalen of er wel of geen vergoeding wordt betaald. Hier wordt landelijk niveau hard aan gewerkt.

Voor de aanvraag van een VOG voor cruciale beroepsgroepen is een spoedprocedure in het leven geroepen. Er kan een aanvraag ingediend worden via de link die de werkgever ter beschikking stelt. Na het invullen en verzenden van de gegevens ontvangt de aanvrager een aanvraagnummer. Vervolgens neem de aanvrager contact op met Justis.nl via de contactpagina https://www.justis.nl/contact/ Via het contactformulier kunt u de spoedaanvraag doen o.v.v. spoed EN het aanvraagnummer en dient u aan te geven dat het om een cruciale functie gaat. Justis beoordeelt elke dag of de dienstverlening mag plaatsvinden en doorgang kan blijven vinden. Alle actuele informatie vindt u op justis.nl.

In verband met de COVID-19-crisis heeft de minister een aantal maatregelen genomen. Zo mogen voormalig verpleegkundigen en artsen van wie de registratie in het BIG-register is verlopen na 1 januari 2018 weer aan de slag in de zorg zonder zich opnieuw te registreren. Ook is de verplichte herregistratie tot nader order uitgesteld. Meer informatie over wat dit voor u als zorgverlener of als werkgever betekent, vindt u hier.

Het is ten zeerste aan te bevelen om een vrijwilligerscontract af te sluiten om zo de risico’s en de veiligheid goed af te dekken.

Als u als zorg- of welzijnsorganisatie deze mensen zelf kunt gebruiken, zeker doen. Mocht u deze vrijwilligers zelf niet kunnen gebruiken, dan kunnen zij wellicht elders worden ingezet. Wij verzoeken u dan vriendelijk deze vrijwilligers naar onze website door te sturen.

Op de pagina https://www.extrahandenvoordezorg.nl/kwaliteit staat een document over Noodscholing voor Ziekenhuizen. Een variant voor de VV&T is in de maak.

Staat uw vraag er niet bij?

Deze website is werk in uitvoering. Dagelijks zullen wij u van uitgebreidere informatie voorzien. Staat uw vraag er niet bij, mail dan naar:

info@zorgcompetentiebank.nl